2023 novemberében elkezdődik a MOHU országos hulladékudvar-építési programja, melynek első helyszíne Esztergom. A létesítmény várhatóan 2024 májusától elérhető a lakosság számára, amelyet a következő tíz évben országszerte további 82 hasonló hulladékudvar követ, többek között Tisztaföldváron, Karcagon és Veresegyházán. Az új hulladékudvarokban várhatóan szélesebb lesz a leadható anyagok köre. A leadott hulladék mennyiségét és szállítását egy transzparens informatikai rendszer az ún. Waste tracking ellenőrzi majd. A hulladékudvar-rendszer fejlesztésének célja az újrahasznosítás növelése és az illegális lerakás csökkentése. A MOHU a hulladékudvarok fejlesztésére több mint tíz milliárd forintot szán a következő évtizedben.
2024. január 1-től indul a kötelező visszaváltási rendszer, amely a 0,1-3,0 literes űrtartalmú műanyag, fém vagy üveg csomagolású italtermékeket érinti. A visszaváltási díj - palackonként 50 forint - nem a gyártók bevételét gyarapítja, hanem a hatékonyabb, fenntarthatóbb hulladékkezelés megvalósítását szolgálja - közölte az MTI-vel hétfőn a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).
2024-től jön a nagy visszagyűjtés: az üvegek (egy része), alumíniumdobozok és PET-palackok januártól már visszaváltási díjas rendszerben fognak működni. A legtöbb palackozott italt 50 forinttal drágábban lehet majd megvenni - ezzel ösztönözve a lakosságot, hogy vegye a fáradságot és vigye vissza a kiürült dobozokat, palackokat a boltokban található automatákba, amelyek a visszaváltást követően levásárlolható, készpénzre váltható kupon formájában, vagy banki utalással visszaadják a palackonkénti 50 forintot. Mivel az ország teljes hulladékgazdálkodását a Mol leányvállalata, a MOHU végzi, a cég szakértőit kérdeztük arról, hogy milyen lesz a visszaváltási procedúra 2024. január 1-jétől.
A jövő év elejétől minden visszaváltási jelöléssel ellátott üveg, fém és műanyag palackos italtermék csomagolását vissza lehet majd vinni mintegy 2000 visszaváltási pontra, REpontra; a hálózat új csatlakozókkal folyamatosan bővül majd - tájékoztatta a Mol hétfőn az MTI-t.
Július elsején új hulladékgazdálkodási rendszert vezettek be Magyarországon: a korábbi termékdíj alapú, állami megoldáshoz képest egy koncesszión és gyártói felelősségi alapon nyugvó rendszer indult el a Mol leányvállalatának, a MOHU-nak az irányításával. Az EPR-rendszer, azaz a „kiterjesztett gyártói felelősség” intézményének létrehozásával az EU szándéka az volt, hogy ösztönözze a termelőket a termékek környezetbarát tervezésére, a hulladék minimalizálására és a hulladék újrahasznosítására vagy megfelelő kezelésére, mindezt a körforgásos gazdaság megvalósítása érdekében. De pontosan hogyan fog mindez kinézni az új rendszerben, mik a hosszú távú tervek a MOHU-nál? Elérhető a körforgásos gazdaság Magyarországon? Pethő Zsolt, a MOHU vezérigazgatója most először, nekünk beszélt a vállalat hosszú távú stratégiájáról.
Többek között a magyar részvényekkel, így a Mol papírjaival is foglalkozunk a Portfolio Signature Online Klubján.
Bár számos kritika előzte meg a hulladékkoncesszió július 1-i elindulását, és az első hét után is bőven érkeztek észrevételek a rendszerre, a lakosság és az intézményi szereplők nem tapasztaltak változást a szemétszállításban. Kisebb szereplők részéről fogalmazódott meg, hogy a fémhulladékok átvétele akadályokba ütközik, mert sok helyen még nem sikerült szerződést kötnie a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek bizonyos szereplőkkel. Egyes sajtóbeszámolók szerint az autóbontók egy része pedig azt állította, hogy az új alvállalkozói megállapodást nem is tudja elfogadni. Ugyanakkor a MOHU hangsúlyozza, az országos igényeket már most lefedte, több mint 100 fémhulladék telephellyel rendelkező kereskedővel már megegyeztek, továbbiakkal pedig tárgyalnak. A cég szerint országos rendszerről van szó, amelyben az induláskor tapasztalt fennakadások áthidalhatók. A koncessziós társaság teljesen új szemlélettel, már anyagáramok szerint veszi át az egyes hulladékokat, állítják, a rendszer hatékonyabb lesz a visszanyerés és az újrahasznosítás szempontjából.
Július 1-én elindulhat az új hulladékkoncesszió - közölte a feladatot a következő 35 évre elnyerő MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) egy szerdai sajtó háttérbeszélgetésen. A cég szerint a feladatellátáshoz szükséges alvállalkozói szerződéseket országszerte mindenhol megkötötték, így a lakosság várhatóan semmilyen változást nem észlel majd a szolgáltatásban. A Portfolio kérdésére közölték, hogy az elmúlt időszak jogszabály-változtatásaiban csak véleményezőként vettek részt, és úgy látják, már nem hiányzik több módosítás, amely veszélyeztetné a jövő havi indulást. Az Európai Bizottság koncessziós vizsgálatától nem tartanak, nem várják, hogy az érdemben befolyásolná a rendszert.
Nem találta alaptörvényellenesnek a hulladékkoncesszió rendszerét az Alkotmánybíróság. Az új, a Mol Nyrt. leányvállalata végzett feladatellátás jövő hónaptól indulhat.
A tervek szerint július 1-én induló átalakított országos hulladékgazdálkodási rendszer elindulása kétségessé vált, mivel a Budapesti Közművek (BKM) és a Mol még nem kötötte meg a szerződést. A BKM felelős a budapesti és az agglomerációs szemétszállításért, és a Mol régiókoordinátori feladatokat bízott rá. A kormány azonban már kártérítési lehetőségeket vizsgál, ha a rendszer nem indul el időben. A Szabad Európa szerint szeptemberre tolódhat a rendszer indulása.
Ománban ült össze Amerika egyik legnagyobb ellenségével.
Elindul a Keleti Pajzs.
Arról is beszéltek, mit tehetünk ellene.
Nézzük, mi a helyzet a leggyorsabban változó szakaszon.
Egyebek mellett erről szólt a Hype legújabb adása.
Tardos Gergelyt, az OTP Bank elemzési központjának igazgatóját kérdeztük.
Simák Pál a Portfolio Checklistnek nyilatkozott a Hitelezés 2024 konferencián.